Over op slimme meters

De slimme meter gaat de huidige gas- en elektriciteitsmeter vervangen. Voor december 2020 worden alle conventionele meters vervangen door slimme meters. Een slimme meter is een digitale meter die door uw energieleverancier op afstand kan worden uitgelezen.

Dit gebeurt standaard zes keer per jaar, u hoeft dan geen meterstanden meer op te nemen en door te geven aan uw energieleverancier. Ook wordt de meter uitgelezen voor het opstellen van uw jaarafrekening en wanneer u overstapt naar een andere energieleverancier of verhuist.

 

Wanneer krijgt uw bedrijf een slimme meter?

Het moment waarop uw bedrijf een aanbod ontvangt voor een slimme meter is afhankelijk van de planning van uw netbeheerder (Stedin, Liander, Enexis, Cogas, Enduris, Rendo). Vóór december 2020 heeft iedereen een aanbod voor een slimme meter ontvangen. De slimme meter wordt dan gratis door de netbeheerder bij uw bedrijf geplaatst. Wilt u weten wanneer uw bedrijf aan de beurt is, kijkt u dan op de website van uw netbeheerder.

 

Correcte energieafrekening

Indien de meterstanden niet (tijdig) worden doorgegeven aan de energieleverancier, dan schat de energieleverancier de meterstanden van uw bedrijf. Dit kan voorkomen als u niet weet waar de energiemeters van uw bedrijf zitten, of u vergeet de meterstanden (op de juiste wijze) door te geven. Het kan zijn dat er achteraf herberekeningen worden gemaakt door de energieleverancier indien de meteropnemer een keer bij uw bedrijf langskomt om de meterstanden op te nemen. Een energieleverancier mag een herberekening uitvoeren tot vijf jaar terug, hierdoor kan uw bedrijf onverwachts voor onaangename verrassingen komt te staan en dient er te worden bijbetaalt.

Zo is het voorgekomen dat een bedrijf jaren de meterstanden niet had doorgegeven en de energieleverancier deze jaar na jaar heeft geschat. Het gevolg hiervan was dat er 200.000 kWh meer was verbruikt dan er over de afgelopen jaren was afgerekend. Dit wil men te allen tijden voorkomen.

Om bovenstaande problematiek te voorkomen is uw bedrijf beter af met een slimme meter, deze wordt dan altijd door uw energieleverancier uitgelezen op het moment dat er een rekening moet worden opgemaakt. Zo ontvangt u altijd een correcte energierekening.

 

De voordelen van een slimme meter

  • Duidelijk inzicht in uw energieverbruik. U kan uw slimme meter ook dagelijks laten uitlezen, zo krijgt u een duidelijk inzicht in uw energieverbruik.
  • Balans op het energienetwerk. Door een beter inzicht wanneer de behoefte van energie hoger of lager is, kan de netbeheerder beter sturen op deze behoefte, hierdoor is de balans op het netwerk beter.
  • Indien u zelf energie opwekt en terug levert aan het net maakt de slimme meter inzichtelijk hoeveel en op welk moment u terug levert aan het net. De Slimme meter heeft twee aparte meters voor het terug leveren van energie.

 

Kosten

Als uw bedrijf aan de beurt is om een slimme meter te laten plaatsen, dan wordt de slimme meter geheel gratis bij uw bedrijf geplaatst.

Indien uw netbeheerder u de slimme meter heeft aangeboden, echter heeft u deze geweigerd dan dient u bij een latere plaatsing van de meter te betalen voor de meter. De kosten hiervoor zijn gelijk aan die van een prioriteitsplaatsing, zie onderstaand.

 

Prioriteitsplaatsing

Indien u niet wilt wachten op het aanbod van de netbeheerder, dan kan u de slimme meter ook eerder aanvragen doormiddel van een prioriteitsaanvraag via de website van de netbeheerder. Voor een prioriteitsaanvraag worden door de netbeheerder wel éénmalig kosten in rekening gebracht. Deze bedragen voor enkel een elektriciteitsmeter € 56,- (excl. BTW) en voor een elektriciteits- en gasmeter € 60,- (excl. BTW).

 

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Of heeft u een andere vraag aangaande uw energievoorziening, wij geven u graag vrijblijvend advies. Neem contact met ons op via: info@mkbenergiebeheer.nl of 030-3031714

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *