Tros Radar legt wanpraktijken Inhoofdzaak bloot.

Besparen op energie. Zonder veel gedoe. Welke ondernemer wil dat nou niet? Dus wanneer iemand bij u aan de deur komt met een mooi aanbod kan het aanlokkelijk zijn om hierop in te gaan. Vooral als blijkt dat u met een ander -zakelijk- contract extra voordelig uit zou zijn.

Helaas komen sommige partijen die langs de deuren gaan hun beloften niet na. In dit artikel leg ik u uit hoe u kunt voorkomen dat u de dupe wordt van zulke praktijken. Daarnaast laat ik ook zien hoe onze aanpak is.

Ding dong, opgelet! Een colporteur aan de deur

Wanneer iemand aan de deur komt met een aanlokkelijk aanbod voor goedkopere energie, wees dan alert.

Er zijn veel partijen in de markt die er alles aan doen om klanten voor energieleveranciers te werven. En dat doen zij met mooie praatjes. Colportage is een vrij agressieve verkoopmethode, waarbij soms zelfs onjuiste informatie wordt gegeven om u te laten tekenen. Dat dit voor ondernemers niet altijd goed uitpakt blijkt maar weer uit de uitzending van Tros Radar op 18 september 2017.

Tros Radar over Inhoofdzaak

Op maandag 18 september 2017 zond Tros Radar een item uit over Inhoofdzaak. Inhoofdzaak komt langs de deur bij kleine ondernemers die meestal een consumentencontract hebben afgesloten bij hun energieleverancier.

Via de Kamer van Koophandel komt Inhoofdzaak aan die adressen. Dus iedereen die ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel kunnen ze dit aanbod doen. Een buitenkansje dus, want de goedkopere energie is alleen beschikbaar voor ondernemers. Als ondernemer kunt u namelijk een zakelijk contract afsluiten. En dat zou een stuk voordeliger zijn dan het lopende consumentencontract. Aldus het verkooppraatje.

Maar er zit een addertje onder het gras. De daadwerkelijke besparing blijkt na het tekenen van het contract niet te kloppen. En een zakelijk energiecontract kun je niet zomaar laten ontbinden.

Inhoofdzaak zet ondernemers op het verkeerde been

In de uitzending van Tros Radar bleek dat de colporteur in sommige gevallen de mensen bewust onjuist informeert.  Niet alleen vallen de maandbedragen achteraf hoger uit in plaats van lager. Ook schijnt de colporteur volgens de gedupeerden te beweren dat Inhoofdzaak een onderdeel is van de Kamer van Koophandel.

En dat is zeker niet waar.

Waar men werkelijk voor tekende

Gedupeerden waren in de veronderstelling dat ze voor korting tekenden. Maar men tekende in werkelijkheid een bemiddelingscontract. Waarna ze gelijk 5 jaar aan een nieuwe leverancier vastzaten. Dit was niet duidelijk gecommuniceerd. Ook wanneer er navraag werd gedaan of ze een energiecontract tekenden, werd dat ontkend.

Achteraf bleek dus dat de maandbedragen hoger uitvielen. Bellen met de contactpersoon leverde niets op. Er werd niet opgenomen, er kon ook geen voicemail worden ingesproken. De contactpersoon was niet meer bereikbaar.

‘Besparing’ viel duur uit

Gedupeerden die bij Tros Radar aangaven van het contract af te willen, kregen een berekening van een fikse boete voor hun kiezen: maar liefst €1200,-. En handig om te weten: consumenten zijn bij wet beschermd, ondernemers niet. Die mogen het zelf uitzoeken. Tsja.

Waar moet u op letten bij een overstap

Als u overweegt over te stappen, zorgt u dan dat u vooraf goed in kaart brengt:

  • Hoe veel u nu maandelijks of jaarlijks betaalt
  • Of deze kosten in- of exclusief netwerkkosten en meetdiensten zijn
  • Hoe lang uw huidige contract nog doorloopt
  • Voor hoeveel jaar u tekent en bij welke leverancier u dan precies bent aangesloten
  • Of er andere extra kosten met de overstap gemoeid zijn

Wanneer er dus iemand aan de deur is, tekent u dan pas als u bovenstaande zaken goed hebt kunnen vergelijken. Twijfelt u? Doet u het dan vooral niet. Laat u niet onder druk zetten. Als het aanbod interessant is, kunt u altijd later alsnog besluiten over te stappen.

Aanpak van MKB Energie Beheer

Zijn wij bij ook u aan de deur geweest? Nee. Wij doen geen koude acquisitie. U zult ons nooit horen aanbellen. Onze klanten komen voort uit tevreden klanten. Klanten waarderen onze service met een 9,4 gemiddeld.

Wij zijn onze eigen klantenservice. En die is écht alle werkdagen bereikbaar via de chat en telefoon.

U betaalt de scherpste prijzen. En omdat wij ook moeten leven, betalen deelnemers van ons energiecollectief een standaard vergoeding van € 7,- (excl. BTW) per kleinzakelijke aansluiting, per maand.

MKB Energie Beheer neemt uw contract pas over zodra u contractvrij bent. Op die manier voorkomen wij eventuele boetes in verband met contractbreuk.

Wilt u weten hoeveel u op energie kunt besparen? Gaat u dan naar onze aanmeldpagina  en upload uw maand- of jaarnota. Wij berekenen dan hoeveel u in uw situatie kunt besparen.

U kunt zich ook telefonisch aanmelden via nummer 030-3031714.

12 reacties op “Tros Radar legt wanpraktijken Inhoofdzaak bloot.

  1. Vandaag gebeld door je medewerker Ruben met een verhaal over dat mijn vaste contract bij Eneco afloopt en of ik mijn prijzen wil vastzetten. Raar dat ze zich zoals je lijkt te beweren zicht voordoen als Energiebeheer terwijl ze dat niet zouden zijn. Daar geloof ik niks van. Waarschuwing aan iedereen; niet op (verhulde) aanbiedingen van Energiebeheer ingaan, wordt je niet wijzer van, alleen inflexibeler.

    1. Beste C, vervelend om te horen dat jij ongevraagd gebeld wordt. Dit kan niet één van mijn collega’s zijn: wij doen namelijk niet aan koude acquisitie. Ik heb er zelf een gruwelijke hekel aan. Waarschijnlijk was het een partij wiens naam op die van ons lijkt, bv. MKB Initiatieven oid. Wel goed dat jij hier niet op in bent gegaan. Veel succes! Hartelijke groet, Ruben van Geldorp

  2. vandaag gebeld door energiebeheer. Onbeschofte agressieve verkoper aan de lijn. Vertelt onsamenhangend verhaal en weet waar ik contract heb en had.
    Kunnen dit soort praktijken stoppen AUB!
    dank. Maarten

    1. Beste Maarten, erg vervelend dat jou dit is overkomen. Hier zou ik zeker niet op in gaan! Wij waren het in ieder geval niet: wij doen niet aan koude acquisitie, simpelweg omdat ik er zelf een hekel aan heb. Hartelijke groet, Ruben van Geldorp

    1. Geachte heer Schippers, wat vervelend voor u. Dit is precies de reden dat wij geen koude acquisitie doen. Mocht deze partij u nogmaals bellen, dan adviseer ik u om melding te maken bij de ACM. Hartelijke groet, Ruben van Geldorp

  3. kunt U mij zeggen of het beheer ienergiebedrijf in eindhoven geen bedrog is
    ik ben daar namelijk ingetrapt al zzp er
    het gaat vandaag in ‘maar essent en uneco hebben nog niets van het beheer vernomen
    dus ik ben bang dat ik opgeligt wordt
    er is nog niets afgeschreven
    als ik bel zeggen daqt dit een ander nummer is het adres is psv-laan 85 5616 lx eindhoven
    tel 0407620660
    iop de mail hoor ik niets
    kan ik bij de bank een automatische afschrijving blokkeren? grag uw reactie

    1. Beste Gerda,dat is erg vervelend om te horen. Ik durf je niet te vertellen of je te maken hebt met oplichters. Wij adviseren om jouw oude leverancier te bellen en aan te geven dat jij het niet eens bent met de overstap. Zij kunnen vervolgens de overstap tegenhouden. Tevens kun je indien je ziet dat een andere leverancier heeft afgeschreven deze leverancier bellen en hen duiden op deze wanpraktijk. Veel succes gewenst. Hartelijke groet, Ruben van Geldorp

  4. wij zitten er al bijna 2jaar aan vast aan innova de verbruiksoverzichten zeggen dat we 50% meer betalen dan dat we verbruiken en dus geld terug zouden moeten krijgen maar vorig jaar moesten we 400 bij betalen…. ben bang voor de jaarafrekening die eraan zit te komen… als we bellen worden ze boos bij innova en zeggen ze dat we daar niet vanuit mogen gaan omdat het een schatting is kunnen wij iets doen als we weer zouden moeten bij betalen ipv terug moeten krijgen?
    mvg miranda

    1. Beste Miranda, dat is erg vervelend. Wij zouden kosteloos en vrijblijvend voor jullie kijken of er iets kan worden gedaan aan het huidige contract. Wanneer jij daar interesse in hebt, zou jij een jaarnota kunnen mailen naar: info@thebilldoctor.nl. Dan gaan wij voor jullie aan de slag. Hartelijke groet, Ruben van Geldorp

    1. Beste Martin, dat is erg vervelend om te horen. Wij adviseren om jouw oude leverancier te bellen en aan te geven dat jij het niet eens bent met de overstap. Zij kunnen vervolgens de overstap tegenhouden. Tevens de nieuwe leverancier bellen en hen duiden op deze wanpraktijk. Veel succes gewenst. Hartelijke groet, Ruben van Geldorp

Laat een antwoord achter aan Maarten Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *